úterý 5. března 2013

Recenze: Smrtonosná past: Opět v akci

Legendární John McClane je zpátky, ale radost z toho mít nebudeme. Vzali mu hlášky, auru chlápka odvedle a udělali z něj tupého hrdinu, který se vyžívá v rodinných hodnotách a patetických frázích.

Psal se rok 1988. John McClane právě dorazil na večírek do Nakatomi Plaza, kde chtěl urovnat vztah s manželkou. Plány na udobřování poměrně rychle vzaly za své díky teroristům v čele s charismatickým Hansem Gruberem. Na rodinné handrkování nebyl čas. O tři roky později se situace opakovala na letišti. V roce 1995, kdy byl již John nadobro oddělený od své ženy i dětí, se vydal Hansův bratr do ulic New Yorku s plánem vykrást Národní banku a zatopit Johnovi. Ani jedno nevyšlo.

Po dlouhých dvanácti letech se znovu John omylem připletl k průšvihu. Tentokrát díky tomu, že dostal na starost svědka, jehož přičiněním teroristé nabourali infrastrukturu celé Ameriky. K tomu musel slavný polda ještě rovnat vztah s dcerou Lucy, která na něj neměla z dětství nejlepší vzpomínky.

Nyní se píše rok 2013. John již s Lucy vychází, v rámci rodinných lapsů je tu ale ještě syn Jack. A Jack má po tatínkovi tendenci přitahovat teroristy. Když je obviněn v Rusku z vraždy, John neváhá, sedá na letadlo a vydává se zachránit jediného synka, který je tentokrát ve středu zlodušného zájmu.

Kde začít. Dlouho jsem necítil takovou bezmoc nad tím, jak moc někdo nepochopil svěřenou látku. Zoufalství z neschopného vypravěče, jenž buď nešvary scénáře podtrhl, nebo vytvořil nové (to nelze z výsledku posoudit). Smutek nad osudem ikony, která kdysi pomáhala formovat žánr.

Klíčem Smrtonosné pasti vždy bylo to, že je John „v nesprávný čas na špatném místě“. O pětce to bohužel neplatí. John se dostane do Ruska k soudu a než bys řekl švec, napadnou budovu teroristé. John v ní ovšem není. Pozoruje opodál, záhy konfrontuje synka (jehož sice nedokáže najít x střelců, ale jeden newyorský polda, co v Rusku nikdy nebyl, se lépe zorientuje) a aniž by byl nějak pořádně vtažen do situace, po vzoru supermanů nasedá do prvního volného auta a vydává se do akce.


Přiznám si, že mi to uvedení trochu vrtá hlavou. Stačilo by totiž, aby John procedil „sakra, Jacku, to musíš taky přitahovat průsery“ a bylo by jasné, proč šlápne na plyn. John ale ani nezaváhá a už krade auta/mlátí lidi na ulici/střílí z velkých pušek, jakoby se nechumelilo. Buď selhal Skip Woods v rámci scénáře, nebo John Moore jako režisér. Někdo z nich každopádně úvod zazdil. Bohatě jako příklad stačí i to, že vlastně nikdo neujasní, proč John letí do Ruska. Kdyby bylo jasně řečeno, že „jede na dovolenou“ (jak později několikrát v průběhu filmu tvrdí), byl by znovu ve špatný čas na špatném místě. Takhle to ale vypadá, že se vydal zúčtovat s celým Ruskem jako Terminátor. Nejvíc na tom mrzí skutečnost, že šlo expozici poměrně snadno vyřešit, aby fungovala.

Chtělo by jen chápat postavu, o které film vypráví.

A to je největší problém pětky. Proč byla čtyřka tak dobře přijata? Protože znala svou postavu i její historii. John McClane sice přestal v rámci "morální lobby za lepší budoucnost" kouřit, chlastat a fuckovat, pořád byl ale tím obyčejným chlápkem s vydatnou porcí hlášek, jehož činy nepřipomínají komiksové hrdiny (pravda, finále se stíhačkou už ujelo). Ale nešlo jen o Johna. Byly tu i maličkosti, jako třeba agent Johnson, což bylo obří pomrknutí směrem k jedničce a trojce. Jestli čtvrtý díl vyvolával pocit, že si autoři filmu trilogii dobře nastudovali, z pětky se naopak zdá, že tvůrci znali předchozí díly maximálně z vyprávění. Ano, jistá snaha tu je. Třeba úvod, kdy John letí do Ruska (i jednička začínala v letadle). JENŽE, John si nesundá boty, ani nic neřekne na téma „já a let“. Možná mě nechápete (a pak budete k Opět v akci smířlivější), ale pointa je v tom, že v tu chvíli není Bruce Willis Johnem McClanem, ale „jen chlápkem, co vypadá jako Bruce Willis a letí do Ruska". A tak je to dobrou polovinu filmu.

Pokud budu Moorea vinit jako vypravěče (střih je častokrát zmatený, scény špatně uvedené), nemůžu mu upřít pevnou ruku ve frenetičtějších pasážích. Snímek se de facto skládá ze tří velkých akčních scén, které jsou pospojované několika nudnějšími pasážemi (v nichž se většinou řeší rodinné vztahy). A Moore neodvádí špatnou práci. Především úvodní dálniční demolice je vynikající, ale ani to, co následuje, není z řemeslného hlediska marné. Že to má blíže k bondovkám, než k Pastem, to už je druhá věc (přičemž finále znovu - po vzoru čtyřky - zbytečně tlačí na digitální pilu).

Nepotěší ani minimum hlášek (dokonce ani ta z traileru o poldovi/právníkovi ve filmu není!) a laciný vývoj děje, který končí (jak jinak) než v Černobylu. Vyloženě na zabití jsou pasáže, kdy se John a Jack toporně sbližují. Ty Woods zřejmě zkopíroval z nějakého céčka s Casperem Van Dienem. Co sbírá páté Pasti plusové body? Vyjma přepálených, ale jinak obstojně šlapajících akčních scén, je to sám Willis (i když je postava osekaná na kost) a hudba Marca Beltramiho. Jestli Woods nesplnil domácí úkol, aby si nastudoval původní filmy, Beltrami si naopak zaslouží za své úsilí jedničku s hvězdičkou. Sice do velké míry vykrádá motivy zesnulého Michaela Kamena, ale opisuje natolik dobře, až to vypadá, že soundtrack dělal sám "autor originálu“. Aspoň něco připomíná atmosféru staré dobré Pasti.

Více než kdy jindy platí, že jít o samostatný film, bylo by hodnocení smířlivější. Pátá Smrtonosná past je naprosto tuctový akčnák s tupou zápletkou, nevýraznými záporáky (záporačka je nicméně hot) a obstojným vizuálem. V rámci akčního žánru nic nového, ani špatného. Jako pokračování kultovní quadrilogie ohromný fail, za který by si někdo zasloužil zastřelit.

A je bez debat smutnou ironií, že zatímco v dnešní době akční hrdinové konvertují k realističtějšímu stylu, který kdysi nastavil právě McClane, samotný John se civilnosti naopak vzdává. Mladším to možná vadit nebude, ale mě prostě jeho nový přístup „nepřemýšlím a střílím“ radost nedělá.

Hodnocení: 50%

P.S. Snímek se natáčel u sousedů, díky čemuž na filmu pracovala nejen řada českých kaskadérů, ale také triková společnost UPP.

P.P.S. Jde o nejkratší díl série. Přesto trailer obsahuje řadu nepoužitých záběrů (dvě hlášky, polonahou krásku na motorce, rozjuchané dívky v letadle). Doufejme, že na DVD/Blu-ray vyjde nějaký delší, výživnější sestřih.

2 komentáře:

  1. Nechci být zas hnidopich, ale plány vzaly za své, Tome. Jinak zase zajímavá recenze, jen houšť, prosím.

    OdpovědětVymazat
  2. Člověk se na to těší poměrně dlouho, a pak když čte tohle, tak se mu na to ani nechce do kina:/

    OdpovědětVymazat