pondělí 14. dubna 2014

Recenze: 3 dny na zabití

Kevin Costner kdysi platit za jednu z nejzářivějších hvězd Hollywoodu. Poté natočil Posla budoucnosti a udělal tím za úspěšnou érou tlustou čáru. Nyní se pomalu vrací. Pomůže mu nový snímek z produkční stáje Luca Bessona?

Ethan Renner (Kevin Costner) je profi agent, který zabijí lidi. V tom, co dělá, umí chodit. Jak už to tak ale u podobných profesí bývá, stálo ho to rodinu. Nyní mu doktoři oznámí, že má před sebou jen pár měsíců života. Ethan proto sekne s kariérou a začne se věnovat manželce a dceři, které poslední léta zanedbával. Plány mu naruší tajemná Vivi (Amber Heard). Ta mu nabídne experimentální lék za jeho služby. A protože menší naděje je lepší než žádná, vrátí se Ethan do akce. Současně už ale znovunavázal vztahy s rodinnou, tudíž musí skloubit zabíjení lidí s povinnostmi otce/manžela.

Než vůbec začneme, je dobré si napřed pustit k 3 dnům na zabití trailer:

Studio propaluje 3 dny na zabití jako akční thriller, v němž bude Kevin Costner, podobně jako Liam Neeson v 96 hodinách (taktéž produkce/scénář Luc Besson), ve velkém kosit nepřátele. O to ale nakonec ve filmu vůbec nejde. Hlavním dějovým pojítkem je obnovování pouta otce s dcerou, přičemž akce ve filmu zabírá dost možná deset minut a skládá se z pouhých tří scén (a ano, všechny jsou vidět v traileru). Co naopak platí je to, že je hlavní hrdina bad-ass a i když Costner nedosahuje zabijácké Neesonovy aury, rozhodně mu nelze upřít charisma a je vidět, že si roli náležitě užil.

Co tedy můžete od 3 dnů na zabijí čekat? Někdy vtipné, jindy toporné sbližování otce se zpupným potomkem, pár dobrých nápadů (především způsob, jakým Ethan unáší a následně vyslýchá lidi, je výborný), nezajímavé záporáky a zcela rutinní režii, jíž si McG za rámeček nedá. Jeho žánrově spřízněný snímek Tohle je válka! hýřil podstatně větší energií, nemluvě o lépe natočené akci. Pravda, 3 dny na zabití stály jen 28 milionů dolarů, což je částka, která áčkové produkci příliš možností nenabízí. Prvních 96 hodin ale stálo ještě o 3 milionů méně.

Filmu navíc zoufale chybí lepší tempo. Nenáročná komedie nikdy nezaškodí, pokud ovšem nemá dvě hodiny. V takovém případě musíte mít k ruce opravdu dobrý scénář a to skutečně není tenhle případ. Pár svěžích scenáristických chvilek nechybí, ale jinak jde o záležitost "na klíč", která semlela typická sbližovací/rodinná klišé a jinak jede na autopilota. Působí to znuděným přístupem, kdy zkrátka někomu zbylo pár milionů v kapse, potřeboval je někde utopit a vzpomněl si na uvadající Costnerovu kariéru.

Laxní tvůrčí přístup ostatně dokládá již samotné jméno hlavního hrdiny Ethan Renner, které je kombinací jmen ústřední postavy série Mission: Impossible (Ethan Hunt) a jeho hereckého parťáka ze čtvrtého dílu (Jeremy Renner).

Filmová továrna Luca Bessona stále více připomíná cukrárnu vedenou malým obtloustlým chlapcem. Ze začátku bylo nadšení a touha užít si vše, co je po ruce. Občas se klukovské zapálení připomene (96 hodin), dítě se ale již přejedlo a unavilo. Nyní je hlavní dál produkovat, aniž by byla patrná snaha.

3 dny na zabití není žádný filmový průser, který by diváky strašil ze spaní. Snímku by ale určitě slušelo víc přímé uvedení na video. V kinech nemá podobná podívaná moc co dělat. I navzdory výbornému Costnerovi.

Hodnocení: 50%